Sessies

Leerlingen op elkaar laten reageren tijdens klassengesprekken (Annerose Willemsen)

Voor het houden van klassengesprekken rondom teksten wordt leerkrachten in de onderzoeksliteratuur vaak aanbevolen om leerlingen veel ruimte te geven om te praten, en zelf niet als primaire gesprekspartner maar als monitor van het gesprek op te treden, bijvoorbeeld door open vragen te stellen en leerlingen veel op elkaar te laten reageren. Over de precieze manieren en de momenten waarop leerkrachten deze aanbevelingen ten uitvoer brengen en wat daarvan de interactionele gevolgen zijn, is echter maar weinig bekend. 

In deze interactieve sessie toont onderzoeker Annerose Willemsen de talrijke verschillende manieren waarop leerkrachten hun leerlingen uitnodigen om op elkaars bijdragen te reageren. Aan de hand van videodata en transcripten zet ze uiteen wanneer en hoe leerkrachten een dergelijke uitnodiging doen en wat de uitnodiging daadwerkelijk teweegbrengt in het klassengesprek. 

 

Annerose Willemsen is promovendus bij de afdeling Discourse & Communication aan de Rijksuniversiteit Groningen en tevens stuurgroeplid van het Landelijk Netwerk Taal. 

Sprekers

  • Annerose Willemsen