Wij vragen u om uw keuze voor de werkgroepen vooraf door te geven. Bij inschrijving worden alle werkgroep twee keer aangeboden (in de eerste en in de tweede ronde). Er worden in beide rondes 10 paralelle sessies gehouden. De werkgroepen waarvoor veel interesse is worden ook daadwerkelijk in de eerste en in de tweede ronde gehouden. Om een goeie indeling te kunnen maken vragen wij u ook een derde keuze in te vullen.

Sessies

Coaching op het onderwijsleerproces (VOL)

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Hoe kan de leerling zich door coaching meer bewust worden van zijn leerdoelen?
• Hoe kan coaching bijdragen aan het behalen van zijn leerdoelen?
• Wat is hierbij de rol van het 5 fasen-model?
• Hoe met coaching aan de slag te gaan?

Sprekers

  • Jeroen Nol
  • Paula Smit-Meester

De leerling in beeld: determinatie naar mbo of havo? (VOL)

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Hoe krijgen we de leerling zo goed mogelijk én zo breed mogelijk in beeld?
• Wat zijn betrouwbare cijfers?
• Wie is geschikt voor doorstroom naar havo en wie is beter op z’n plek in mbo?
• Hoe krijgen we motivatie en vaardigheden goed in beeld?
 

Sprekers

  • Lambrecht Spijkerboer

Het Groene lyceum als voorbeeld van een doorlopende leerling vmbo-mbo-hbo

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Hoe is de doorlopende leerlijn voor de zesjarige opleiding vmbo-mbo (niveau 4) vormgegeven? Hoe is de toegang tot het hbo geregeld?
• Welke keuzes zijn er gemaakt ten aanzien van het aanbod van vakken en lestabellen om die doorlopende leerlijn te realiseren?
• Welke didactiek wordt er gehanteerd?
• Hoe is de begeleiding van de leerlingen georganiseerd?
• Wat zijn ervaringen en resultaten?

Sprekers

  • Stephanie Chrispijn
  • Ruud Urbach

Hoe (extra) aandacht te geven aan techniek/technologie voor jongens én meisjes in vmbo-t?

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Waarom is techniek zo belangrijk voor een tl-leerling?
• Waar liggen goede perspectieven, specifiek voor vmbo-t?
• Hoe hebben diverse vmbo-t’s daarop ingespeeld?
• Welke ervaringen heeft u zelf? Sluiten de good practices die u vandaag leert kennen, daarbij aan?

Sprekers

  • Wiel Wijnen

LOB in de tl: de impact van het nieuwe verplichte loopbaandossier (VOL)

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Wat is het doel en de functie van het loopbaandossier dat per 1 augustus 2016 verplicht is voor leerlingen in de theoretische leerweg?
• Hoe kan het loopbaandossier van extra waarde zijn voor de leerlingen?
• Bepaalt de school inhoud en vorm van het loopbaandossier of bepaalt de leerling wat hij wil laten zien?
• Hoe verhoudt het loopbaandossier zich tot het plusdocument?

Sprekers

  • Sylvia Broere
  • Viola van Lanschot Hubrecht
  • Hans Roorda

Leren hoe te leren in de aansluiting basisonderwijs en voortgezet onderwijs

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Hoe leg je als vo-school verbinding met het basisonderwijs?
• Welke handvatten kun je leerlingen bieden om te leren leren, en te leren plannen en organiseren?
• Hoe realiseer je een warme overdracht van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs?
 

Sprekers

  • Barbara Gubbels
  • Trudie Reijn

Onderweg naar gepersonaliseerd leren, de leerling centraal (VOL)

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Waarom gepersonaliseerd leren?
• Traject en uitvoering.
• Eigenaarschap, onderwijs op maat.

Sprekers

  • Katinka Kroon
  • Maarten Post

Schakelen met wiskunde van vmbo-tl naar mbo en havo

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Doorstroomproblematiek wiskunde van tl naar mbo en havo.
• Een voorbeeld van een schakelprogramma.
• Discussie over de wenselijkheid van schakelprogramma's in relatie tot het wiskundecurriculum in vmbo-tl.

Sprekers

  • Victor Schmidt
  • Chantal Wolters

Tiener Colleges - een bijdrage aan kansengelijkheid van leerlingen?

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Waarop is de inhoudelijke samenwerking tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs gericht?
• Wat zijn redenen om een Tiener College op te zetten?
• Hoe ziet de organisatie van een  Tiener College eruit?

Sprekers

  • Frederik Oorschot
  • Pieter Snel

Twee voorbeelden van praktijkgerichte avo vakken in de tl: Informatietechnologie en Technologie en toepassing

In deze workshop komt het volgende aan de orde:
• Wat is de eigenheid van de nieuwe schoolvakken IT-TL en Technologie en toepassing?
• Wat zijn tot nu toe de ervaringen met deze praktijkgerichte avo-vakken?
• Welke kansen bieden IT-TL en Technologie en toepassing voor een doorlopende leerroute naar mbo?

Sprekers

  • André Dragt
  • Désirée Keppel
  • Peter Kwakernaak
  • Wim Spek
  • Maryke Visser
  • Michaël de Weerdt