In deze sessie krijg je korte flitspresentaties van inspirerende voorbeelden van collega's die werken aan rijk leesonderwijs.
Studenten opleiden tot lezers. Jeugdliteratuur op de Pabo | Sander Veenema en Yvonne Dijkstra
‘Als je op een pabo komt en daar een boek laat zien, vragen studenten wat dat is. En dan donderen hun mobieltjes van schrik uit hun handen. En dat moet dan ongeletterd, ongeïnteresseerd en ontzield onze kinderen verder helpen? Ja, dat lukt niet.’
Bovenstaand citaat komt uit een interview met Sjoerd Kuyper, dat onlangs in de Volkskrant stond. Het is heel aardig geformuleerd – wij hebben er hartelijk om gelachen – maar het beschrijft niet de werkelijkheid zoals wij die op pabo De Eekhorst kennen.
In deze presentatie tonen wij wat we op onze pabo doen om studenten [weer] aan het lezen te krijgen. In de meeste gevallen lukt dat heel goed, wat niet verwonderlijk is als je weet hoeveel prachtige kinderboeken er ieder jaar weer verschijnen. Maar daar moet je dan eerst wel kennis mee maken. Vandaar dat de basis van onze reguliere aanpak bestaat uit veel zelf lezen; ieder jaar lezen studenten minimaal 30 kwalitatief goede kinderboeken die ze voor het grootste gedeelte kiezen uit een door ons samengestelde lijst. Want het gaat er niet alleen om DAT je leest, maar ook WAT je leest.
Naast het reguliere programma bieden we sinds een aantal jaren ook de Minor Jeugdliteratuur aan. Dat is een studieonderdeel van een half jaar dat studenten in hun vierde jaar kunnen kiezen om zich te specialiseren in jeugdliteratuur en lezen. Met succes; afgelopen collegejaar kozen meer dan tachtig studenten [van onze eigen hogeschool én ook studenten van andere hogescholen] voor deze minor. Want ook veel studenten zien het belang van aandacht voor leesbevordering.
In onze pitch vertellen we meer over onze aanpak!
Boeken veelzijdig gebruiken | Rigoberta Mejia Sian
Een boek is meer dan alleen een verhaal. Ontdek hoe je op school op onderzoek gebaseerde tools kan inzetten om boeken op een veelzijdige manier te gebruiken in jouw curriculum. Als leescoördinator op een basisschool in Utrecht deel ik graag onze aanpak, waarbij we de focus leggen op verschillende diversiteitsfactoren en die koppelen aan vakken zoals wereldoriëntatie, burgerschap, Vreedzame school en boekenkringen. Leer hoe je boeken op nieuwe en inspirerende manieren kan bekijken om zo een verrijkende leerervaring te creëren voor alle leerlingen.