Het lezen van informatieve teksten is een lastige taak voor veel leerlingen in het basisonderwijs.  Deze teksten hebben een hoge informatiedichtheid en zijn anders gestructureerd dan verhalende teksten. Onderzoek toont aan dat het aanleren van kennis over veelvoorkomende structuren in informatieve teksten zoals: chronologie, oorzaak-gevolg en vergelijking een positief effect heeft op tekstbegrip.

In ons project onderzoeken we hoe tekststructuuronderwijs vormgegeven kan worden in de basisschool. Het vakgebied natuur & techniek biedt daarvoor een rijke en betekenisvolle context. Onderzoeksactiviteiten nodigen uit tot verder lezen over verschillende onderwerpen en bieden kansen voor functionele schrijftaken. De N&T-inhouden en -denkwijzen sluiten bovendien goed aan bij de verbanden die centraal staan in de verschillende tekststructuren. Denk aan het volgen van allerlei processen (chronologie), het classificeren van dieren of planten (vergelijking), of het doorzien van verbanden in termen van oorzaak en gevolg.

Samen met basisschoolleerkrachten ontwikkelden we de lessenserie FLINT (Functioneel Lezen In Natuur- en Techniekonderwijs) waarin lees- en schrijflessen gericht op tekststructuur worden gecombineerd met hands-on activiteiten. In deze workshop vertellen we je meer over het project en onze belangrijkste bevindingen, maar we geven je ook handvatten om zelf aan de slag te gaan met de didactische uitgangspunten die eraan ten grondslag liggen.

FLINT is het Engelse woord voor vuursteen. Met vuursteen kun je alleen vonken maken door deze tegen een ander object, een vuurslag, te slaan. Net zo willen we met deze combinatie van vakgebieden een vuurtje doen ontbranden bij de leerlingen. Onze eerste bevindingen zijn wat dat betreft positief!

Tijd en locatie

    • 21 van 40 plaatsen beschikbaar