In deze presentatie nemen Cindy Kuiper (Taalimpact) en Annalien Prozee (CSG Comenius) je mee in hun ervaringen met het werken aan taalkrachtig onderwijs binnen scholen. Daarbij vertrekken zij telkens vanuit de theorie rondom taalgericht vakonderwijs waaraan zij praktijkvoorbeelden koppelen. Een eerlijk verhaal over het samen werken aan taalkrachtig onderwijs; met mooie successen en herkenbare uitdagingen.
Cindy Kuiper heeft als docent, onderzoeker en adviseur expertise ontwikkeld op het gebied van taalbeleid, taalgericht (vak)onderwijs, en genredidactiek. Vanuit haar eigen bedrijf Taalimpact (www.taalimpact.nl) adviseert en ondersteunt ze docententeams bij het taalkrachtig maken van hun onderwijs. Daarnaast werkt ze bij Hogeschool Saxion.
Annalien Prozée is docent in het voortgezet onderwijs. Toen ze een aantal jaren geleden zag dat de prestaties van mentorleerlingen op de havo achterbleven bij de verwachting die ze van ze had, ging ze op zoek naar verklaringen hiervoor. In haar zoektocht stuitte ze op de factor “taal en leren”. Daarmee was haar belangstelling voor taal en taalbeleid als essentiële voorwaarde voor het leren en presteren van leerlingen, gewekt. Er volgde een grillige weg om taal op de agenda te krijgen van de scholen, waar ze werkzaam was. Een verhaal over kleine successen en grote uitdagingen.