Programma Netwerkdag begeleiders van digitale geletterdheid in het po

  • Inloop met koffie en thee
  • Welkom/Opening
  • Digital Inclusion Lab - projecten/ plenaire presentatie van Denise Mensonides
  • Gezamenlijk vaststellen van de onderwerpen voor de twee rondes 'halen & brengen'
  • Lunch en netwerken
  • Verslag uit de onderwijspraktijk van digitale geletterdheid
  • Ronde 1: Halen & brengen
  • Korte pauze
  • Ronde 2: Halen & brengen
  • Terugblik en afsluiting
  • Inloop met koffie en thee

  • Welkom/Opening

    Toelichting op het programma

    • Actuele ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid in beleid, onderzoek en praktijk
    • Inventarisatie voor de ronde 'halen & brengen'.

  • Digital Inclusion Lab - projecten/ plenaire presentatie van Denise Mensonides

    Plenaire presentatie van Denise Mensonides – Promovenda – Rijksuniversiteit Groningen

    Tijdens deze presentatie zullen enkele projecten van het Digital Inclusion Lab verder worden toegelicht. Verder zal Denise specifiek ingaan op haar eigen promotieonderzoek. In haar promotieonderzoek ‘Digitale Geletterdheid in de Context van het Gezin’ onderzoekt zij hoe kinderen van 8 tot 12 jaar met een verschillende sociale achtergrond digitale geletterdheid ontwikkelen binnen de sociale contexten van de BSO, thuis en school. Dit project onderzoekt of en hoe de oorzaken die de ontwikkeling van digitale geletterdheid bevorderen of verhinderen, verschillen tussen kinderen met een meer of minder kwetsbare sociaaleconomische achtergrond. De vraag wordt gesteld onder welke omstandigheden de ontwikkeling van digitale mediageletterdheid wordt ondersteund binnen huishoudens, en wat deze verschillen in hoe gezinnen omgaan met media binnen het huishouden betekenen voor de mediapraktijken van kinderen binnen en buiten het gezin.

  • Gezamenlijk vaststellen van de onderwerpen voor de twee rondes 'halen & brengen'

  • Lunch en netwerken

  • Verslag uit de onderwijspraktijk van digitale geletterdheid

    Wat leren we uit praktijk, onderzoek of literatuur? Naar aanleiding van de vorige bijeenkomst vertellen twee collega's in een korte presentatie over wat zij hebben gelezen of over hun ervaringen in de onderwijspraktijk.

  • Ronde 1: Halen & brengen

    Met onderwerpen die in het ochtendgedeelte plenair zijn geïnventariseerd.

  • Korte pauze

  • Ronde 2: Halen & brengen

  • Terugblik en afsluiting