Leren is een grillig, dynamisch en complex proces. Als leerkracht heb je de taak om dit proces op de voet te volgen en het onderwijs af te stemmen op de actuele leerbehoefte van je leerlingen. Dit wordt ook wel responsief lesgeven genoemd. Wanneer formatief handelen doelgericht wordt ingezet, kun je als leerkracht op elk gewenst moment in je les ‘de thermometer in je groep steken’ om weloverwogen besluiten te nemen over vervolgstappen in het leerproces. Een veelgemaakte fout is echter dat de thermometer in de groep wordt gestoken zonder vooraf te hebben vastgesteld welk besluit men wil nemen en welk lesmoment zich hiervoor het beste leent.

In deze workshop wordt het EDI model als denkkader geïntroduceerd om formatief handelen doelgericht in te zetten. Hierbij wordt het principe van besluit-gestuurde data verzameling gehanteerd dat kan worden samengevat in drie opeenvolgende vragen:

1. Welk besluit wil ik nemen/ welk bedoeling heb ik?
2. Welke formatieve handeling levert daarvoor rijke en betrouwbare informatie op?
3. In welke EDI lesfase zet ik de formatieve handeling in?

De workshop is bedoeld als aanzet voor basisschoolleerkrachten om formatief handelen een integrale en duurzame plek te geven binnen de dagelijkse lespraktijk.

Tijd en locatie

    • 20 van 25 plaatsen beschikbaar
  • Lars Goertzen

    Onderwijsstichting Movare
    PhD candidate Maastricht University