Feedback heeft de potentie om leerprestaties te verbeteren. Helaas is dat niet altijd het geval en kan het soms ook negatieve effecten hebben. Feedback wordt in veel gevallen gezien als de docent die commentaar geeft op het werk van leerlingen om ze verder te helpen. Zo is vooral de docent aan zet en doen leerlingen weinig met die commentaren om verschillende redenen. Dat zou toch anders en beter moeten kunnen? Hoe krijgen we leerlingen zo ver dat ze zelf feedback gaan genereren? Hoe kunnen docenten dat interne proces van feedback genereren beïnvloeden zodat vooral de leerlingen aan het werk zijn en zelf nieuwe kennis aan hun repertoire kunnen toevoegen om leerprestaties te verbeteren? In deze workshop staat interne feedback centraal waarbij verschillende voorbeelden helder maken hoe je als docent de kracht van interne feedback met een instructie kunt gebruiken in de lespraktijk waarbij de leerlingen een actieve rol hebben en leiden tot hogere prestaties.

Je gaat zelf aan de slag met een eigen ontwerp van interne feedback en gaat dit ontwerp vergelijken met verschillende voorbeelden uit onderzoek. Op deze manier genereer je zelf feedback dat tot een beter ontwerp leidt. Tijdens de workshop verzamelen jullie voorbeelden via een Google document. Neem dus een apparaat mee waarmee je je verbeterde ontwerp op het Google Document kunt zetten. Zo leren we van elkaar en ontwikkelen we samen een neus voor kwaliteit.

Tijd en locatie

    • 16 van 25 plaatsen beschikbaar