Een curriculum is het voertuig om leerlingen en studenten te ondersteunen in hun proces naar zelfstandigheid. Kernvragen in een proces van curriculumontwikkeling zijn gericht op de opvattingen over goed onderwijs (de waarom-vraag), over de doelen die worden beoogd (de wat-vraag), de wijze waarop het onderwijs wordt georganiseerd (de hoe-vraag) en de wijze waarop een uitspraak kan worden gedaan of de beoogde doelen in het licht van de onderwijsvisie zijn behaald (de dat-vraag). Het beantwoorden van deze vragen in een proces van curriculumontwikkeling en -implementatie is een complex en iteratief proces. Het vraagt van betrokkenen voortdurend reflectie, het maken van keuzes en samenwerking, maar vooral ook een stevige kennisbasis over didactiek en toetsing. Doel van mijn bijdrage is vanuit de principes van constructieve afstemming en achterwaarts ontwerpen handvatten te bieden hoe vanuit een doelgerichte visie op curriculumontwikkeling processen van formatief handelen (de didactiek) en processen van beoordelen (de toetsing) kunnen worden ingericht, maar vooral ook hoe zij zich tot elkaar verhouden. Daarbij zal ik verwijzen naar ervaringen en voorbeelden vanuit de praktijk.