Veel basisscholen worstelen met de inrichting van hun leesonderwijs. Leerlingen vinden begrijpend lezen vaak een saai vak en met het klimmen van de schooljaren ervaren ze steeds minder leesplezier. Leraren zijn zoekende hoe ze het leesbegrip en de leesmotivatie bij leerlingen kunnen versterken en hoe ze leerdoelen van lezen kunnen verbinden met die van andere vakken. Op veel lerarenopleidingen vindt een zelfde zoektocht naar de vormgeving van taal bij vakintegratie plaats. De afgelopen twee jaar hebben hogeschooldocenten Nederlands en geschiedenis van verschillende pabo’s samen met expert-leraren uit het basisonderwijs in een professioneel leernetwerk ervaring opgedaan met de inzet van rijke, schurende en naburige teksten. In deze aanpak is begrijpend lezen geen losse lesactiviteit, maar verbonden aan wereldoriëntatie en leesbevordering. Meerdere rijke teksten die elkaar aanvullen en/of verschillende perspectieven hebben, worden ingezet om zowel leesbegrip, leesmotivatie en kennisopbouw te vergroten. In de workshop vertellen we meer over onze ervaringen in het leernetwerk en laten we aan de hand van voorbeelden zien hoe we deze aanpak op het gebied van historisch redeneren in de praktijk vorm hebben geven. 

Tijd en locatie

    • 26 van 50 plaatsen beschikbaar