Programma Leesbevordering in het gespecialiseerd onderwijs

  • Welkom en kennis/ervaringen delen
  • Met boeken lezen bereik je alle taaldoelen!
  • Bibliotheek op school
  • Werken aan leesbevordering in de klas
  • Afsluiting
  • Welkom en kennis/ervaringen delen

  • Met boeken lezen bereik je alle taaldoelen!

    Jeugdliteratuur als verbindende factor bij vakoverstijgend werken aan lees- en taaldoelen.

     

    Hoe kun je op een betekenisvolle en inspirerende manier de taal van je leerlingen laten groeien? Wat doet de taalontwikkelende leraar met het oog op leesbevordering? Deze en nog meer antwoorden wil ik je graag geven!

    Aan de hand van concrete en inspirerende voorbeelden laat ik je zien hoe je op een motiverende manier kunt werken aan leesbevordering EN je tegelijkertijd werkt aan het bereiken van allerlei taaldoelen van je leerlingen.

  • Bibliotheek op school

    Er zijn al vele documenten verschenen, al dan niet met aanbevelingen, over de kwaliteit van het taal- en leesonderwijs. Onlangs verscheen de kamerbrief ‘Masterplan Basisvaardigheden’. Minister Dennis Wiersma doet hierin o.a. een oproep aan scholen en bibliotheken om zich gezamenlijk in te zetten voor meer leesmotivatie en digitaal geletterde leerlingen. Genoemd wordt het programma ‘de Bibliotheek op school’.

    Wat is ‘De Bibliotheek op school’? Hoe kan een samenwerking met de bibliotheek eruit zien? En wat kan dit voor meerwaarde hebben voor jullie school?

    Vanuit Bibliotheek Kampen vertel ik je meer over mijn samenwerking met scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs, met daarbij concrete voorbeelden uit de praktijk.

  • Werken aan leesbevordering in de klas

    Ik vertel je meer over de randvoorwaarden die er nodig zijn om te kunnen starten met een leesoffensief in de onderwijspraktijk. Hoe ziet een schoolbrede aanpak er uit? En hoe vertaal je dit nu naar effectieve leeslessen? Via praktijkvoorbeelden krijg je een kijkje in de keuken van een leesoffensief op een praktijkschool en wat de opbrengsten zijn.

  • Afsluiting