De workshop is voor po-docenten.
Hoe betrek je als leerkracht de leerlingen bij hun leren en geef je hen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen weten waar zij naartoe werken, wat zij al kunnen en wat zij nodig hebben om een leerdoel te behalen? Wanneer en hoe geef je als leerkracht zinvolle feedback? En hoe bepaal je vervolgstappen?
Anne-Christien Tammes en Machteld Moonen (leerplanontwikkelaars bij SLO) zullen bovenstaande vragen bespreken aan de hand van de vijf fasen van de cyclus van formatief evalueren (Gulikers & Baartman, 2017). Met inspirerende lesvoorbeelden laten zij zien hoe formatief evalueren concreet vorm kan krijgen.
De workshop heeft als doel te informeren, maar bovenal te inspireren en met elkaar in gesprek te gaan over de mogelijkheden van formatief evalueren in het basisonderwijs.
Bronnen:
• Noteboom, A., Silfhout, G. van, & Tammes, A.C. (2019) Formatief evalueren in het primair onderwijs: werken aan groei. Enschede, SLO (te downloaden op www.slo.nl)
• Tammes, A.C. (2020) Formatief evalueren in je taalles, MeerTaal, jrg. 7, nr. 3, p. 4-7.
• Prenger, J., Tammes, A.C., & Verbeeck, K. (2019). Schrijven over kunst. Lessenserie vanuit formatief evalueren. Jeugd in School en Wereld, jrg. 103, nr. 9, 33-35.