Deze workshop is geschikt voor leraren po, vo en mbo.
Leerlingen die weten wat ze nog te leren hebben en kunnen uitleggen hoe ze aan de slag gaan met jouw feedback. Leerkrachten in primair onderwijs en leraren in voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs willen dat allemaal wel. Hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen weten waar ze naartoe werken en wat ze nodig hebben om gestelde leerdoelen te behalen? Hoe bepaal je welke vervolgstappen nodig zijn?
In deze sessie bespreek ik concrete voorbeelden van formatief evalueren bij verschillende vakken, waaronder rekenen, de talen, geschiedenis, scheikunde en beroepsgerichte vakken. Dat doe ik aan de hand van de vijf fasen van formatief evalueren (Gulikers & Baartman, 2017). Gedurende de sessie is er veel ruimte tot het stellen van vragen én het uitwisselen van praktijkvoorbeelden, aanpakken en kwesties uit jouw praktijk in po, vo en mbo. Je hebt dus voldoende handvatten en concrete ideeën om in je eigen lespraktijk met formatief evalueren aan de slag te gaan. Gaan jouw lessen er na deze sessie anders uitzien?