Programma Lunch met minisymposium ter ere van de proefschriftverdediging van Nataša Grgurina

  • Lunch en inleiding symposium
  • Prof. dr. Valentina Dagienė, Universiteit van Vilnius, Litouwen
  • Prof. dr. Erik Barendsen, Radboud Universiteit en Open Universiteit, Nederland
  • Korte pauze
  • Prof. dr. Carsten Schulte, Paderborn University, Duitsland
  • Lunch en inleiding symposium

    Koen Buiter, projectleider digitale geletterdheid bij OOG, geeft een overzicht van wat er speelt bij OOG in het leerdomein digitale geletterdheid. Daarna wordt het symposium ingeleid door dr. Jos Tolboom, curriculumontwikkelaar wiskunde en informatica bij SLO.

  • Prof. dr. Valentina Dagienė, Universiteit van Vilnius, Litouwen

    Het leerplan informatica verkennen

    Informatica (CS) onderwijs heeft een lange weg afgelegd op middelbare scholen in Nederland. In het hervormde Nederlandse CS-curriculum zijn veel interessante vraagstukken te vinden. Nataša Grgurina werkte als docent en lerarenopleider informatica en als onderzoeker in verband met het CS-curriculum en droeg ook bij aan de integratie van computational thinking in haar lessen.

  • Prof. dr. Erik Barendsen, Radboud Universiteit en Open Universiteit, Nederland

    Wie is er bang voor computational thinking?

    Computational thinking kan worden gezien als een probleemoplossend proces met behulp van elementen van de informatica, en dus als een vruchtbare manier om elk onderwerp te verbinden met de wereld van de ICT. Veel docenten zijn echter terughoudend om computational thinking te gebruiken, omdat het vaak wordt gezien als een voornamelijk technische vaardigheid waarbij gecompliceerde computerprogrammering betrokken is. In deze presentatie worden voorbeelden van computational thinking getoond met behulp van gemakkelijk toegankelijke, kant-en-klare tools, zowel digitaal als niet-digitaal.

  • Korte pauze

  • Prof. dr. Carsten Schulte, Paderborn University, Duitsland

    Modelleren in het Duitse curriculum

    Nataša’s studie benadrukt de rol van modellering en simulatie. Om wat voor reden dan ook lijkt dit soms vergeten te worden in alle ideeën voor toekomstige onderwijsonderwerpen. In deze bijdrage kijkt Carsten Schulte naar de rol van modelleren, ook met betrekking tot het lesgeven in kunstmatige intelligentie en modelleren op school.