Waarom zou je lezen?
Wat heb je nou aan het lezen van boeken. Je kunt toch ook naar een film kijken.
Een workshop waarin gebaseerd op onderzoeksresultaten van mijn promotieonderzoek ‘Eerste hulp bij jeugdliteratuur’ met actieve werkvormen wordt getoond hoe kennis van verhaalstructuren in jeugdboeken door goede instructie kan leiden tot betere resultaten voor begrijpend lezen, betere schrijfresultaten van leerlingen en meer maatschappelijk en sociaal inzicht. Kortom: deze workshop laat zien hoe docenten op een motiverende manier kunnen werken aan de literaire competentie van jonge lezers en wat de meetbare effecten zijn van deze aanpak.
Als taalcoördinator en taalspecialist ben je na deze workshop op de hoogte van de laatste inzichten met betrekking tot de ontwikkeling van literaire competentie, zowel van de leerkrachten als de leerlingen en krijg je handvatten om een nieuwe weg in te slaan waar het gaat om jeugdliteratuur in de basisscholen.
Biografie:
Ik ben docent Nederlands aan de Fontys hogeschool Kind en Educatie pabo Tilburg en Veghel en schreef veel handboeken en artikelen over lezen en jeugdliteratuur. Titels zijn: Jeugdliteratuur voor de beroepspraktijk (2012 5e druk) en het pas verschenen Waarom zou je lezen (2021). In 2022 hoop ik te promoveren met een onderzoek naar de ontwikkeling van literaire competentie bij eerstejaars pabostudenten en hun perceptie ten aanzien van jeugdliteratuur onder de titel “Eerste hulp bij jeugdliteratuur” aan de Universiteit van Tilburg.