Sessies

Formatief evalueren bij begrijpend lezen

Hoe bepaal je met formatieve evaluatie welke instructie, begeleiding en leerstof jouw leerlingen nodig hebben? Welke werkvormen zet je in zodat het doel van de begrijpend leesles daadwerkelijk geoefend en toegepast wordt? Hoe bied je leeshulp en feedback tijdens het lezen? In deze sessie gaat Bianca Lammers in op deze vragen en vertelt ze hoe je zowel met als zonder gebruik van methode je begrijpend leeslessen formatiever kunt maken.

Bianca Lammers is expert taal- en leesonderwijs en is als onderwijsadviseur verbonden aan onderwijsadviseurs.com

Sprekers

  • Bianca Lammers

Hoe maak je je taalles formatief?

Anne-Christien Tammes gaat in gesprek met leraren van o.a. De Bosmark in Dinxperlo. Zij vertellen over hun ervaringen met formatief evalueren binnen hun taalonderwijs. 
“Door het lezen van de basispublicatie Formatief evalueren in het primair onderwijs (2019) ben ik enthousiast geraakt over formatief evalueren,” vertelt Nicoline. Zij is een ervaren leerkracht van groep 3 en kartrekker van de werkgroep formatief evalueren op De Bosmark. “Samen met twee andere collega’s en onze IB-er ontwikkelen we taallessen waarin we de vijf fasen van formatief evalueren een plaats geven. Zo ben ik o.a. aan de slag gegaan met technisch lezen. Ik heb ervaren dat de lessen waarin je werkt aan correct, vlot en vloeiend lezen kwalitatief beter zijn geworden. Ook merk ik dat de leerlingen meer betrokken zijn bij hun eigen leerproces.”
Tijdens de sessie vertellen de leraren waarom ze enthousiast zijn over formatief evalueren, hoe zij hun lessen formatief maken en geven ze concrete tips en adviezen. Ook laten ze voorbeelden zien uit hun eigen onderwijspraktijk.  Als deelnemer kun je vragen stellen via de chat, die Anne-Christien vervolgens kan inbrengen tijdens de sessie.

Anne-Christien Tammes is leerplanontwikkelaar en taalexpert primair onderwijs bij SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling.

Sprekers

  • Anne-Christien Tammes

Zelfsgestuurd leren door de inzet van formatief evalueren

Hoe draagt formatief toetsen bij aan effectief leren in de klas? Aan welke kenmerken zou formatief  evalueren moeten voldoen? En hoe kan formatief evalueren ingezet worden als effectieve instructie en evaluatie strategie en wat vraagt dat van de leraar? In deze sessie wordt u meegenomen in de achtergrond van formatief evalueren, het belang ervan voor de kwaliteit van onderwijs en de wijze waarop de leraar het effectief kan implementeren en toepassen, inclusief concrete voorbeelden uit  de basisschoolpraktijk.

Kelly Beekman heeft tien jaar in het basisonderwijs gewerkt als docent en later kwaliteitscoördinator, waarna ze haar onderwijscarrière vervolgde bij Pabo Avans Hogeschool. Hier werkte ze als hogeschooldocent en onderzoeker. In 2015 is ze gepromoveerd op de ontwikkeling van zelfregulatie door formatief toetsen. Ze is momenteel werkzaam als Lector Onderwijsexcellentie en Opleidingscoördinator Pabo HZ University of Applied Sciences.

Sprekers

  • Kelly Beekman