Anne-Christien Tammes gaat in gesprek met leraren van o.a. De Bosmark in Dinxperlo. Zij vertellen over hun ervaringen met formatief evalueren binnen hun taalonderwijs.
“Door het lezen van de basispublicatie Formatief evalueren in het primair onderwijs (2019) ben ik enthousiast geraakt over formatief evalueren,” vertelt Nicoline. Zij is een ervaren leerkracht van groep 3 en kartrekker van de werkgroep formatief evalueren op De Bosmark. “Samen met twee andere collega’s en onze IB-er ontwikkelen we taallessen waarin we de vijf fasen van formatief evalueren een plaats geven. Zo ben ik o.a. aan de slag gegaan met technisch lezen. Ik heb ervaren dat de lessen waarin je werkt aan correct, vlot en vloeiend lezen kwalitatief beter zijn geworden. Ook merk ik dat de leerlingen meer betrokken zijn bij hun eigen leerproces.”
Tijdens de sessie vertellen de leraren waarom ze enthousiast zijn over formatief evalueren, hoe zij hun lessen formatief maken en geven ze concrete tips en adviezen. Ook laten ze voorbeelden zien uit hun eigen onderwijspraktijk. Als deelnemer kun je vragen stellen via de chat, die Anne-Christien vervolgens kan inbrengen tijdens de sessie.
Anne-Christien Tammes is leerplanontwikkelaar en taalexpert primair onderwijs bij SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling.