Sessies

Beoordeling van schrijftaken (Engels)

Het beoordelen van schrijftaken is een lastige klus, waarbij je verschillende afwegingen moet maken. Beoordeel je de schrijftaak globaal of juist analytisch? Let je bij het nakijken op alle aspecten van schrijfvaardigheid of richt je je er op een aantal? Maak je gebruik van een rubric of van ankerteksten? In deze workshop krijg je meer inzicht in de verschillende manieren van beoordelen en de samenhang met de beoogde leerdoelen en focus van instructie. Bovendien krijg je richtlijnen aangereikt voor het maken van een goed beoordelingsmodel bij een schrijftaak. Aan de hand van deze richtlijnen ga je onder begeleiding van Cito en een ervaren docent zelf aan de slag met het ontwerpen van beoordelingsmodellen.

Beoordeling van schrijftaken (Nederlands) (VOL)

Het beoordelen van schrijftaken is een lastige klus, waarbij je verschillende afwegingen moet maken. Beoordeel je de schrijftaak globaal of juist analytisch? Let je bij het nakijken op alle aspecten van schrijfvaardigheid of richt je je er op een aantal? Maak je gebruik van een rubric of van ankerteksten? In deze workshop krijg je meer inzicht in de verschillende manieren van beoordelen en de samenhang met de beoogde leerdoelen en focus van instructie. Bovendien krijg je richtlijnen aangereikt voor het maken van een goed beoordelingsmodel bij een schrijftaak. Aan de hand van deze richtlijnen ga je onder begeleiding van Cito en een ervaren docent zelf aan de slag met het ontwerpen van beoordelingsmodellen.

Ontwikkeling van schrijftaken (Engels)

Leerlingen maken in hun loopbaan kennis met verschillende tekstvormen: van een e-mail tot een essay en van een brief tot een beschouwing. Maar hoe kom je tot een authentieke schrijftaak waarmee je werkelijk het niveau van de schrijfvaardigheid van leerlingen toetst? En aan welke criteria moet zo'n schrijftaak dan voldoen? In deze workshop gaan we in op de kenmerken van een goede schrijftaak en bespreken we hoe je een goede schrijftaak ontwikkeld. Een docent vertelt bovendien over eigen ervaringen en daarna ga je met behulp van een checklist zelf aan de slag met schrijftaken.

Ontwikkeling van schrijftaken (Nederlands) (VOL)

Leerlingen maken op school kennis met verschillende tekstvormen: van een e-mail tot een essay en van een brief tot een beschouwing. Maar hoe kom je tot een authentieke schrijftaak waarmee je werkelijk het niveau van schrijfvaardigheid van leerlingen toetst? En aan welke criteria moet zo'n schrijftaak dan voldoen? In deze workshop gaan we in op de kenmerken van een goede schrijftaak en bespreken we hoe je een goede schrijftaak ontwikkelt. Een docent vertelt bovendien over eigen ervaringen en daarna ga je met behulp van een checklist zelf aan de slag met schrijftaken.

Visie op schrijfonderwijs ontwikkelen (Engels) (VOL)

Goed schrijfonderwijs begint met een heldere visie op schrijfonderwijs. Wat verstaan jullie als vaksectie onder goed schrijfonderwijs, welke doelen horen daarbij? Interactie met je leerlingen over hun leerbehoeftes op het gebied van schrijfvaardigheid kan tot een frisse blik leiden. En hoe komen de leerdoelen terug in het PTA? Is er sprak van een doorlopende leerlijn?

In deze workshop krijg je meer inzicht in de stappen die je op je eigen school kunt zetten om je schrijfonderwijs meer af te stemmen op wat jij, je collega's en de leerlingen belangrijk vinden op het gebied van schrijven. Een ervaren docent zal bovendien uit eigen ervaring vertellen hoe hij dat op zijn school doet.

Visie op schrijfonderwijs ontwikkelen (Nederlands)

Goed schrijfonderwijs begint met een heldere visie op schrijfonderwijs. Wat verstaan jullie als vaksectie onder goed schrijfonderwijs, welke doelen horen daarbij? Interactie met je leerlingen over hun leerbehoeftes op het gebied van schrijfvaardigheid kan tot een frisse blik leiden. En hoe komen de leerdoelen terug in het PTA? Is er sprak van een doorlopende leerlijn?

In deze workshop krijg je meer inzicht in de stappen die je op je eigen school kunt zetten om je schrijfonderwijs meer af te stemmen op wat jij, je collega's en de leerlingen belangrijk vinden op het gebied van schrijven. Een ervaren docent zal bovendien uit eigen ervaring vertellen hoe hij dat op zijn school doet.