Onze taal is rijk en gevarieerd. Daardoor kan ons taalgebruik flexibel zijn en afgestemd op de context waarin je die taal gebruikt. Je kunt passende woorden kiezen, je kunt de volgorde van woorden wijzigen, of juist woorden weglaten of toevoegen. Kortom, bij taal draait het steeds om de betekenis. De betekenis die de ‘zender’ eraan geeft en de betekenis die de ‘ontvanger(s) eraan geeft/geven.

Als we ons dit realiseren, dan moet ons taalonderwijs deze rijkdom ook uitstralen. Dan passen daar geen voorgebakken lesjes met gesloten vragen en bijpassende antwoordenboekjes bij. Onze leerlingen verdienen het om deelgenoot te worden van al die mogelijkheden van taal, daarmee actief aan de slag te gaan en daaraan zelfvertrouwen te ontlenen. De rol van geschreven teksten maakt daar een vanzelfsprekend onderdeel van uit. In de lezing schetst Dolf Janson die bredere context en het verband met het gebruik van teksten.

 

Dolf Janson is zelfstandig onderwijsadviseur, daltonopleider, ontwikkelaar en auteur. Naast het schrijven en uitgeven van de spellingdidactiek Op zoek naar letters, verschenen recent van zijn hand de boeken Uitdagend en functioneel taalonderwijs en Rekenonderwijs kan anders.

Meer info op www.janson.academy en www.hettaallab.nl 

Tijd en locatie