Technisch leren lezen is een technisch vak. Door een kwalitatief goed aanbod kunnen veel kinderen leren lezen. Door vanaf jonge leeftijd de nadruk te leggen op motiverend lezen en het betrokkenheidsaspect van het lezen, vergroot je het plezier en werk je tevens aan het vergroten van de woordenschat, kennis van de wereld en leer je kinderen vanuit betrokkenheid de teksten te willen begrijpen. Tijdens het aanvankelijk leesproces wordt alleen gebruikt wat ten dienste staat van het leren lezen. Voortgezet technisch lezen wordt bereikt door de leerlingen jaarlijks ongeveer 25 leeftijdsadequate boeken te laten lezen. Er wordt dus geen methode gebruikt. Kinderen kiezen deze boeken zelf, en leerkrachten ondersteunen de kinderen bij dit keuzeproces en bij het ontwikkelen van de eigen leesvoorkeur. Leerlingen sluiten lessen af met boekenbabbels en boekreclames om elkaar aan te steken in hun enthousiasme over een boek. Leerkrachten stralen leesplezier uit en lezen zelf ook tijdens de leesles.

 

Audrey Machielsen is senior innovatie- en organisatieadviseur bij de CED-groep. Ze heeft ruime ervaring in primair onderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs onder andere op het gebied van opbrengstgericht werken bij technisch lezen.

Tijd en locatie