Het gesprek voeren over goed rekenonderwijs op school is een onderdeel van de taak van de rekencoördinator. Dat gesprek moet dan ook gaan over rekenonderwijs aan de sterkere rekenaars die op elke school rondlopen. Dat aandacht voor deze specifieke doelgroep hard nodig is, blijkt uit de cijfers van het recente TIMSS-onderzoek: twintig jaar geleden haalde 12 procent van de groep 6-leerlingen bij rekenen het geavanceerde niveau. Nu is dat nog slechts 4 procent. Vergeleken met andere landen is dit laag. In 'De Staat van het Onderwijs 2015/2016' (Inspectie van het Onderwijs, 2017) spreekt de Inspectie van een ongewenste trend: “Daarmee gaan kansen verloren, te veel talent blijft onbenut.”

 

Sterke rekenaars: kenmerken en onderwijsbehoeften.

Bij sterke rekenaars wordt vaak direct gedacht aan leerlingen met hoge scores voor rekenen-wiskunde. Naast dit subtype 'goede rekenaars' (Sjoers, 2016) zijn er nog twee subtypen te onderscheiden: de 'snelle rekenaar' en de 'creatieve rekenaar' (Reed, 2004). Elk type sterke rekenaar heeft unieke onderwijsbehoeften en dit vraagt om verschillende onderwijsaanpassingen in de reken-wiskundeles. Opleiders spelen een belangrijke rol bij het aan de orde stellen van de behoeften van en mogelijkheden voor slimme rekenaars. Onderwijsadviseurs spelen een belangrijke rol bij de ondersteuning van leraren en teams bij het aanpassen van hun onderwijs en bij de implementeren en borgen van deze onderwijsaanpassingen.

 

Onderwerpen

  • Wat is er nodig aan kennis en vaardigheden bij studenten in de opleiding en leraren rondom sterke rekenaars?
  • Welke aanpassingen en aandachtspunten zijn er nodig voor sterke rekenaars bij het gebruik van de rekenmethode?
  • Welke aanvullende materialen zijn er mogelijk
  • Welke werkvormen en activiteiten kun je inzetten bij onderwijs en trainingen over sterke rekenaars?

 

Referenties

  • Inspectie van het Onderwijs (2017). De Staat van het Onderwijs 2015/2016. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.
  • Reed, C.F. (2004). 'Mathematically Gifted in the Heterogeneously Grouped Mathematics Classroom: What is a teacher to do?' Journal of Secondary Gifted Education, nr. 15(3), pp. 89-95.
  • Sjoers, S. (2016). 'Sterke rekenaars – Hou ze bij de les'. Volgens Bartjens, nr. 35(3), pp. 22-25.