Ontwerpsessie 1: Ontwerp een professionaliseringssessie voor collega’s: aan de slag met de toolkit Formatief toetsen

In deze ontwerpsessie gaan we aan de slag met de toolkit formatief toetsen (hier te bekijken). In de toolkit vind je filmpjes, presentaties, naslagwerken, discussiewerkvormen, kaartspellen, actieplannen en nog meer. Na een korte introductie van de toolkit ga je er zelf mee aan de slag. Je ontwerpt een dag(deel) voor je eigen collega’s om als team of lerarenopleiding te professionaliseren in formatief toetsen. Je gebruikt de instrumenten uit de toolkit om antwoord te krijgen op vragen, zoals: Wat is onze startsituatie? Wat is onze leervraag (leerdoel)? Wat willen we samen bereiken (succescriteria)? En hoe lang hebben we daarvoor de tijd? Tijdens de ontwerpsessie bekijk je de instrumenten en stel je een sessie samen om gestelde doelen te bereiken. Je gaat met een ontwerp van een professionaliseringsbijeenkomst de deur uit waarmee je morgen met je collega’s aan de slag kunt.

Het laatste kwartier hebben we ruimte voor jullie ideeën over de toekomst van een netwerk voor lerarenopleiders rondom het thema 'Formatief toetsen'. Dus breng je ideeën hiervoor ook mee.

 

Ontwerpsessie 2: Ontwerp een hoor-/werkcollege voor in jullie lerarenopleiding: aan de slag met de hoor-/werkcollegereeks Formatief toetsen

In deze ontwerpsessie gaan we aan de slag met de hoor-/werkcollegereeks Formatief toetsen (hier te bekijken). In deze reeks maken studenten kennis met de basisstof over formatief lesgeven en ontwikkelen ze via opdrachten hun eigen visie op wat formatief toetsen en lesgeven is. Na een korte introductie van de hoor-/werkcollegereeks ga je er zelf mee aan de slag. Je ontwerpt een interactief college met actieve verwerkingsactiviteiten erin voor je studenten, zodat ze kennis vergaren over formatief toetsen en hiermee kritisch kijken naar de theorie en hun eigen en elkaars (stage)ervaringen. Een belangrijk punt is dat studenten niet alleen horen wat formatief toetsen inhoudt, maar ook ervaren wat formatief toetsen is. Dat heeft consequenties voor de wijze waarop het college wordt vormgegeven, namelijk vanuit het cyclische proces van formatief toetsen. Dit houdt dus ook in dat jij als lerarenopleider/opleiding kijkt naar je eigen formatieve lespraktijken. Vanuit de hoor-/werkcollegereeks stel je een eigen college samen passend bij de doelen, doelgroep en tijdsbestek dat jij op je eigen opleiding hebt. Je gaat met een ontwerp van een college de deur uit, die je morgen op je eigen lerarenopleiding kunt geven.

Het laatste kwartier hebben we ruimte voor jullie ideeën over de toekomst van een netwerk voor lerarenopleiders rondom het thema 'Formatief toetsen'. Dus breng je ideeën hiervoor ook mee.