Er worden acht werkgroepen aangeboden in twee rondes, dus vier werkgroepen per ronde.Tijdens de ontvangst kan er een keuze gemaakt worden uit de werkgroepen.

Tijdens de eerste ronde worden de volgende werkgroepen aangeboden:

Ketensamenwerking in Twente
Manon Toonen en Stephan van der Voort
In deze werkgroep staat het Toptraject Twente, een ketensamenwerking tussen vmbo, mbo en hbo, centraal. Het Toptraject is een doorlopende leerlijn voor vmbo’ers die via het mbo succesvol een hbo-opleiding willen volgen. Alle onderwijsniveaus bieden onderling afgestemde activiteiten aan gericht op studievaardigheden en taal- en rekenvaardigheden. Daarnaast worden leerlingen en studenten ondersteund bij hun loopbaanoriëntatie. In september gaat dit traject ook van start in de Achterhoek & Liemers en voorbereidingen hiertoe worden getroffen in de Stedendriehoek.
Deelnemers van deze werkgroep buigen zich over ontwikkel- en implementatievraagstukken binnen het Toptraject. We ontvangen graag hun advies. Het bespreken van de vraagstukken raakt deels de thematiek van ketensamenwerking.

Peer to Peer Teaching: voortgezet onderwijs
Yamina Kada en Monique Pijls
Voorbeelden van Peer To Peer lesgeven in het voortgezet onderwijs zijn de PALS (Persoonlijk Assistent Leraar) in de regio Amsterdam en de Werfkrachtstudenten in Utrecht. Door het geven van lessen aan anderen halen studenten (of leerlingen) zelf hun kennis op, merken ze wat effectieve leerstrategieën zijn en kunnen ze hun zelfvertrouwen vergroten. Dat het trainen van zogenaamde Peer-teachers een belangrijke voorspeller is van de effectiviteit van deze aanpak, weten we uit onderzoek. In deze werkgroep leert u hoe de training en begeleiding van de coaches in zijn werk gaat en tot welke opbrengsten deze aanpak leidt volgens leerlingen en docenten. We laten zien wat er nodig is om Peer To Peer teaching tot een succes te maken.Tijdens deze werkgroep zien we studenten en leerlingen zelf aan het werk en deelnemers gaan aan de slag met het trainingsmateriaal.

Uitbreiding Alfa Gamma
Barbara Evertsen (Radboud PUC of Science), Margôt Schoutsen, (Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, Universiteit Leiden en Technische Universiteit Delft) en Ragna Senf, U-Talent, Universiteit Utrecht
Hoewel de VO-HO netwerken van oorsprong georiënteerd zijn op de bètawetenschappen, ontstaat de laatste jaren een tendens om ook leerlingen en docenten met interesse in alfa/gamma te bereiken. Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, een samenwerkingen tussen Universiteit Leiden, Technische Universiteit Delft (en vanaf 2019 ook de Erasmus Universiteit Rotterdam) biedt vanaf schooljaar 2018/2019 professionalisering en activiteiten aan in de volle breedte. Vanuit Nijmegen vormen het Radboud Pre-University College (PUC)  of Society en het  PUC of Science het Radboud PUC  en Utrecht continueert komend schooljaar haar pilot met alfa/gamma vwo-masterclasses voor 30 scholen.  In deze workshop gaan we in op de good practices én struikelblokken van deze VO-HO netwerken. Na een inleiding en het delen van onze ervaringen, gaan de deelnemers zelf aan de slag. Aan de hand van stellingen delen zij hun ideeën over verbreding van de netwerken.

Technologie-onderwijs in Nederland en daarbuiten
Gerald van Dijk en Mandy Stoop
Aan de hand van een paar mooie voorbeelden van curricula in het voortgezet onderwijs in andere landen waar techniek sterk is vertegenwoordigd in het curriculum (Ierland, Zweden, Israël, Nieuw-Zeeland) kijken we in deze werkgroep naar het technologie-onderwijs in Nederland. Leerlingen scoren in die landen hoog omdat men een techniekceveurriculum op macroniveau heeft afgesproken en daar op allerlei manieren aan werkt (initiële opleiding, nascholing, onderzoek, schoolleiding, inspectie, etc.). In de werkgroep kijken en denken we samen over een landelijk curriculum in Nederland.
Na een prikkelende presentatie deelnemers en sprekers in dialoog over hun beeld van techniekonderwijs in het voortgezet onderwijs. Hoe belangrijk vinden we het eigenlijk? En hoe ziet het er in onze omgeving uit?