Sessies

Subplenaire lezing: Werken zonder methode, de nieuwe leerlijnen van NOB

Steeds meer scholen willen zonder methode gaan werken, maar hoe pak je dat nou aan en waar begin je? Die vraag kan simpel beantwoord worden: door de kunst af te kijken van het Nederlands onderwijs in het buitenland!

Veel Nederlandse scholen in het buitenland laten de methode namelijk al (deels) los. Vaak omdat deze niet goed aansluit op hun onderwijspraktijk. Er staat bijvoorbeeld veel meer lesstof in dan dat er in de drie uur per week aangeboden kan worden, thema’s sluiten niet aan bij de belevingswereld van de leerlingen en er is geen aandacht voor hun internationale en meertalige context. Om leerkrachten een passend lesaanbod te kunnen laten samenstellen, heeft NOB een leerlijn ontwikkeld met concrete taaldoelen.

Tijdens deze workshop leer je meer over leerlijnen en de NTC-leerlijn in het bijzonder. Daarnaast kom je te weten hoe je een leerlijn gebruikt wanneer je de methode los wil laten.

Ine de Mulder is na haar studie Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam werkzaam geweest als docent Nederlands en literatuur op een middelbare school. Sinds 2015 is zij werkzaam bij NOB als onderwijsadviseur. Marlou Bijlhout werkt sinds 2009 als adviseur bij NOB en is projectleider van de NTC-Leerlijn. Naast het geven van onderwijskundig advies ondersteunt zij de schoolleiders in het buitenland.

Sprekers

  • Marlou Bijlhout
  • Ine de Mulder

Workshop: Debatteren: effectief werken aan alle aspecten van mondelinge taalvaardigheid

In deze workshop staat debatteren als lesmethode centraal. De effectiviteit van het debatteren wordt door de wetenschap onderstreept: leren debatteren zorgt voor betere taalvaardigheid, een verhoogd kritisch denkvermogen en meer zelfvertrouwen. Daarom past de methode bij alle vormen van taalonderwijs.

In de workshop introduceren we hoe je gestructureerde, ontspannen en leuke debatten in de klas kunt voeren. Bovendien hebben we aandacht voor de praktische kant: hoe organiseer je een les, hoe beoordeel je leerlingen en hoe houd je de tijd in toom? Tot slot bespreken we welke vervolgstappen je kunt zetten om te leren doceren in debatteren. Kinderen en jongeren die vraagtekens durven zetten, daar worden we blij van!

Walter Freeman is senior trainer bij het Nederlands Debat Instituut en zag als scholier een van onze trainers aan het werk en dacht: ‘dit wil ik ook’. Hij won als student meerdere toernooien en heeft inmiddels honderden klassen en docenten getraind.

Sprekers

  • Walter Freeman

Workshop: Taal en wereldoriëntatie verliefd op elkaar. Taalaanbod geïntegreerd binnen thema’s van wereldoriëntatie. (VOL)

“De methode de deur uit en werken vanuit leerlijnen”. Taal integreren binnen de thema’s waarbij we uitgaan van de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs, een mooi streven maar dit gaat niet zomaar van de ene op de andere dag. Tijdens deze workshop laten wij het proces zien dat wij als school doorlopen hebben om tot vakoverstijgend taalonderwijs te komen. Wat zijn de tops, wat zijn de valkuilen, wat zijn de opbrengsten? Daarnaast willen we vooral inzoomen op betekenisvolle activiteiten en samenhang . Samenhang tussen wereldoriëntatie en taal zoals dat vorm krijgt binnen de thema’s bij ons op school, samenhang tussen verschillende taaldomeinen en samenhang met brede vaardigheden. Tijdens een interactieve werkvorm  willen we dit concreet maken en zullen deelnemers ontdekken en ervaren waar de verbinding zit.

Simone Westra en Claudia Wiericx werken allebei op SBO De Windroos Lindenholt. Claudia is directeur en Simone werkt als groepsleerkracht in groep 7 en is tevens werkzaam als OGO/taalcoördinator. Simons is ook lid van het ontwikkelteam Nederlands.

Sprekers

  • Simone Westra
  • Claudia Wiericx