Steeds meer scholen willen zonder methode gaan werken, maar hoe pak je dat nou aan en waar begin je? Die vraag kan simpel beantwoord worden: door de kunst af te kijken van het Nederlands onderwijs in het buitenland!

Veel Nederlandse scholen in het buitenland laten de methode namelijk al (deels) los. Vaak omdat deze niet goed aansluit op hun onderwijspraktijk. Er staat bijvoorbeeld veel meer lesstof in dan dat er in de drie uur per week aangeboden kan worden, thema’s sluiten niet aan bij de belevingswereld van de leerlingen en er is geen aandacht voor hun internationale en meertalige context. Om leerkrachten een passend lesaanbod te kunnen laten samenstellen, heeft NOB een leerlijn ontwikkeld met concrete taaldoelen.

Tijdens deze workshop leer je meer over leerlijnen en de NTC-leerlijn in het bijzonder. Daarnaast kom je te weten hoe je een leerlijn gebruikt wanneer je de methode los wil laten.

Ine de Mulder is na haar studie Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam werkzaam geweest als docent Nederlands en literatuur op een middelbare school. Sinds 2015 is zij werkzaam bij NOB als onderwijsadviseur. Marlou Bijlhout werkt sinds 2009 als adviseur bij NOB en is projectleider van de NTC-Leerlijn. Naast het geven van onderwijskundig advies ondersteunt zij de schoolleiders in het buitenland.

Tijd en locatie

    • 24 van 80 plaatsen beschikbaar