Programma
Door leerlingen kleine schrijfopdrachten bij leerstof te geven, bied je hen taalsteun, laat je hen nadenken over de vakinhoud en nodig je hen uit om hun kennis onder woorden te brengen. Hoe ziet dat eruit? Lerarenopleider Mirjam de Bruijne (Hogeschool Rotterdam) vertelt over The Writing Revolution en laat zien hoe leraren van alle vakken deze formuleeropdrachten kunnen inzetten.
Mirjam studeerde Taal & Cultuurstudies in Tilburg, met als specialisatie Interculturele communicatie en NT2 (onderwijs Nederlands als tweede taal). Als leermiddelenontwikkelaar en onderwijsadviseur bij de CED Groep in Rotterdam kwam zij op scholen door het hele land en werkte ze mee aan projecten als de Robuuste aanpak Taal, Rotterdams en Utrechts TaalEffect en Taal in het Amsterdamse vmbo. Ook was zij auteur van Nieuwsbegrip, Leesdok en Nederlands in Uitvoering. De afgelopen drie jaar was zij lerarenopleider en docent taalgericht lesgeven bij Hogeschool Rotterdam.
Veel scholen in Nederland hebben te maken met kinderen of jongeren die van huis uit een andere taal spreken dan Nederlands. Begin september bracht de Onderwijsraad daar een advies over uit. De raad adviseert de talige diversiteit beter te benutten. Andere thuistalen kunnen leerlingen helpen bij het leren van en in het Nederlands. Raadsadviseur Bregje Beerman geeft een toelichting op het advies en gaat daarover graag met ons in gesprek.
Bregje Beerman is raadsadviseur bij de Onderwijsraad. Zij was projectleider van het advies Talige diversiteit benutten, dat de raad begin september heeft gepubliceerd. Bij de Onderwijsraad werkte zij onder meer mee aan de adviezen Later selecteren, beter differentiëren en Taal en rekenen in het vizier. Bregje is onderwijskundige en heeft hiervoor als docent en vakgroepleider Engels gewerkt in het voortgezet onderwijs. Binnen de school werkte zij daarnaast mee aan verschillende curriculumvraagstukken en beleidsthema’s.