Aan de slag met schrijven in de onderbouw!
Wanneer
Spreker(s)
Jantien Dhont | SessieleiderKleuters ontwikkelen zich het beste spelenderwijs, binnen een thema dat aansluit bij hun belangstelling of leefwereld. Het thema is de kapstok; het uitgangspunt zijn de doelen die de leerkracht wil bereiken. Bij taal wordt in groep 1-2 vaak gedacht aan mondelinge vaardigheden en woordenschat; niet meteen aan de schriftelijke taaldoelen. Maar kinderen kunnen niet vroeg genoeg ontdekken dat geschreven taal een communicatieve functie heeft. Om leerkrachten hierbij te ondersteunen heeft SLO een praktische handreiking ontwikkeld om met schrijven in de onderbouw aan de slag te gaan.
De handreiking geeft de leerkracht inspiratie en houvast voor het inbedden van schrijven in betekenisvolle contexten. Want geletterdheid is binnen het thematiseren geen geïsoleerd gebied.
De handreiking borduurt voort op de eerder verschenen publicatie ‘Schrijven met peer response en instructie in genrekennis voor groep 1-2 en 3’, die in navolging van het materiaal voor groep 4-8 werd ontwikkeld. De doorgaande leerlijn schrijven is op deze manier gewaarborgd.
Jantien bespreekt in deze workshop de uitgangspunten en de inhoud van de handreiking en geeft een inkijkje in het materiaal, zodat je het meteen in je eigen praktijk kunt inzetten.
Bio
Jantien Dhont is vakexpert en curriculumontwikkelaar Nederlands, afdeling PO bij SLO.
Samen met Jonge Kind-specialist en onderwijskundige Gaby van der Linde-Meijerink en leerkracht Tessa Klerks maakte ze de handreiking ‘Aan de slag met schrijven in de onderbouw po’.