Sessies

Lezing: Uitdagend en functioneel taalonderwijs (Dolf Janson) (VOL)

Onze taal is rijk en gevarieerd. Daardoor kan ons taalgebruik flexibel zijn en afgestemd op de context waarin je die taal gebruikt. Je kunt passende woorden kiezen, je kunt de volgorde van woorden wijzigen, of juist woorden weglaten of toevoegen. Kortom, bij taal draait het steeds om de betekenis. De betekenis die de ‘zender’ eraan geeft en de betekenis die de ‘ontvanger(s) eraan geeft/geven.

Als we ons dit realiseren, dan moet ons taalonderwijs deze rijkdom ook uitstralen. Dan passen daar geen voorgebakken lesjes met gesloten vragen en bijpassende antwoordenboekjes bij. Onze leerlingen verdienen het om deelgenoot te worden van al die mogelijkheden van taal, daarmee actief aan de slag te gaan en daaraan zelfvertrouwen te ontlenen. De rol van geschreven teksten maakt daar een vanzelfsprekend onderdeel van uit. In de lezing schetst Dolf Janson die bredere context en het verband met het gebruik van teksten.

 

Dolf Janson is zelfstandig onderwijsadviseur, daltonopleider, ontwikkelaar en auteur. Naast het schrijven en uitgeven van de spellingdidactiek Op zoek naar letters, verschenen recent van zijn hand de boeken Uitdagend en functioneel taalonderwijs en Rekenonderwijs kan anders.

Meer info op www.janson.academy en www.hettaallab.nl 

Sprekers

  • Dolf Janson

Workshop: Effectief begrijpend leesonderwijs (Heleen Buhrs)

De tekst centraal!

Op vrijwel alle basisscholen in Nederland worden lessen begrijpend lezen gegeven. Begrijpend leren lezen is een belangrijk vak binnen het onderwijscurriculum. De nadruk in het begrijpend leesonderwijs wordt tegenwoordig vooral gelegd op het aanleren en ontwikkelen van leesstrategieën. Uit onderzoek blijkt deze gekozen aanpak niet effectief. De strategieën worden als doel op zich gezien en de inhoud van de tekst wordt vergeten.  In deze workshop wordt ingegaan op de vraag hoe je als leerkracht en binnen school effectief begrijpend leesonderwijs kunt realiseren.

 

Heleen Buhrs werkt als leerkracht po op de Alan Turingschool in Amsterdam. De Alan Turingschool is een van de vier winnaars van de Scholenwedstrijd en opende haar deuren in september 2016. Daarnaast heeft zij een artikel geschreven voor JSW over effectief begrijpend leesonderwijs. Dit artikel is hier te vinden. http://www.jsw-online.nl/2017/07/03/gratis-artikel-over-effectief-begrijpend-leesonderwijs/

Sprekers

  • Heleen Buhrs

Workshop: LIST in de praktijk (Ria Geerse + Evert Duvivier)

De letters LIST staan voor: ’Lees Interventieproject voor Scholen met een Totaalaanpak’, door scholen kort vertaald als ‘Lezen IS Top’!

Kwesties die aan bod komen in deze workshop: Welke rollen moet de leerkracht zich eigen maken om de leerlingen zo uit te dagen dat ze gemotiveerde ‘kilometerlezers’ worden? Wat werkt om ook leerlingen die in eerste instantie niet lezen te verleiden tot lezen? Welke kennis en vaardigheden ontwikkelen leerkrachten bij LIST? Hoe motiveer je een team? Hoe motiveer je de leerkrachten? Wat zorgt voor de goede resultaten? En wat werkt er niet?

Ria heeft een tiental scholen begeleid met LIST en inmiddels drie met DENK! Daardoor heeft ze een ruime ervaring hoe scholen LIST en DENK! kunnen implementeren. Ria geeft deze workshop samen met een leerkracht van een LIST-school.

 

Ria Geerse is domeincoördinator Leren bij het Seminarium voor Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is vanuit die functie landelijk LIST-coördinator voor het SVO. Evert Duvivier is leerkracht groep 8 en kartrekker van LIST en DENK van de Vlissingseschoolvereniging

Sprekers

  • Evert Duvivier
  • Ria Geerse