Wanneer je als leraar op een rij zet wat je zoal doet in een les, welke typische activiteiten kom je dan steeds tegen? En wat wil je met die activiteiten bereiken? Misschien kun je daar kernideeën in aanwijzen, die al dan niet met de ideeën van vakvernieuwingen overeenstemmen, zoals: meer gebruik van contexten; aandacht voor aard en geschiedenis van wetenschap en voor wisselwerking met techniek en samenleving; afstemmen met andere vakken; begripsontwikkeling; ontwikkeling van vaardigheden. Als je zelf leraar bent: we zijn benieuwd naar je kernideeën en hoe je die vorm geeft in het onderwijs, en wat je daarover van je collega's weet. Als je zelf geen leraar bent, maar wel soms lessen bijwoont, kun je misschien uit die observaties vertellen. Dit alles met in het achterhoofd de vraag hoe leraar en curriculumontwerper het best rekening met elkaar kunnen houden.

We vragen de werkgroep om een advies voor minstens één van de volgende groepen: leraren, lerarenopleiders, curriculumontwikkelaars, onderzoekers of beleidsmakers. 

In dit filmpje vertelt Maarten Pieters meer over dit onderwerp.

Tijd en locatie

    • 20 deelnemers