Evenement

Programma

donderdag 02 oktober
tot
tot
tot
Lees meer

Basisvaardigheden is een toverwoord geworden. Als we die eerst maar ‘op orde hebben’, komt het wel goed. Maar zo werkt het niet. Kennis is taal en taal is kennis. Om taal en kennis te ontwikkelen, moet je kunnen denken. En dat is onderwijs: oefenen wat nodig is om te oefenen, (voor)lezen en denken. Om kinderboeken kun je dan niet heen. Boeken over arm en rijk, over wikken en wegen, over hoe het zit met de baas zijn, over hoe het ooit was en dat we allemaal anders zijn en toch hetzelfde. Dat is burgerschap; daarover gaat deze lezing. Zo moeilijk is het niet: als we kinderboeken verbinden met burgerschap met de kerndoelen in ons achterhoofd, komt alles gewoon goed.

Erna van Koeven is docent en onderzoeker op het gebied van taal en lezen op de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ze werkt mee aan blogs en boeken, geeft les aan de Masters Expert taal en lezen en Expert nieuwkomers en komt veel op allerlei soorten scholen.

tot
tot

Sessies

Lees meer

Met debatteren krijgen je leerlingen de gereedschappen die ze nodig hebben om in onze samenleving te participeren. Hoe kan ik een standpunt, dat niet mijn eigen mening is, toch verdedigen en onderbouwen? Hoe presenteer ik mijzelf, luister en reageer ik met respect naar de ander? De aanpak van Iedereen Debatteert! is ontwikkeld in de lespraktijk op basisschool het Mozaïek uit Arnhem, een excellente school in een wijk waar Nederlands vaak de 2e taal is. De methode maakt de leerlingen kundige sprekers die op een respectvolle manier hun stem laten horen. De leerlingen weten keer op keer debattoernooien te winnen met hun spreek- en debatvaardigheden. In deze workshop ga je kijken naar een korte film van een debat dat in de klas is opgenomen. Je krijgt  inzicht hoe je debatteren kunt opbouwen in de klas en in de school, van kleuter tot jongere. De opbouw is geschikt voor de basisschool én het VO, ook daar verzorgt Iedereen Debatteert! docententrainingen om debat een plek in de school te geven.

Conny Ettema heeft de lesmethode Iedereen Debatteert! ontwikkeld in de praktijk en geeft docententrainingen in het hele land. Zij begeleidt teams en leerkrachten om debatteren een zinvolle plek te geven in het onderwijsprogramma. Conny organiseert met Stichting Iedereen Debatteert! het Nederlandse debattoernooi voor de basisschool.

Lees meer

Ontdek hoe filosofische gesprekken met kleuters niet alleen hun nieuwsgierigheid prikkelt, maar ook hun taalvaardigheid bevordert, hun luistervaardigheden versterkt en de passieve woordenschat activeert. In deze interactieve workshop leer je praktische technieken om kinderen uit te nodigen tot diepere gesprekken en hen te begeleiden in het verkennen van grote vragen met kleine woorden. Of je nu werkzaam bent in het onderwijs, kinderopvang of gewoon nieuwsgierig bent naar hoe jonge kinderen de wereld begrijpen, deze workshop biedt waardevolle inzichten en inspiratie voor iedereen die met kleuters werkt.

In deze workshop gebruiken we het verhaal van ‘De mooiste vis in de zee’. Naar aanleiding daarvan verkennen we het concept ‘mooi’. Door een actief gesprek en een tactiele opdracht worden kleuters (en wij) gestimuleerd om na te denken over wat schoonheid betekent, hoe we dat ervaren en welke gelijkenissen en verschillen daarin te zien zijn. De workshop biedt ruimte om persoonlijke perspectieven te delen en helpt kleuters (en ons) subtiel om reflectievaardigheden te ontwikkelen rond een alledaags maar diepgaand thema.

Mirjam Poolster is een praktisch filosoof en opleider gespecialiseerd in filosoferen met kinderen en jongeren. Samen met Caroline van Twillert runt ze De Denkschool, een initiatief dat filosofie als praktisch vak op alle onderwijsniveaus wil bevorderen. Haar werk richt zich op het stimuleren van denkvaardigheden bij leerlingen door aan te sluiten op hun leefwereld en hun taalvaardigheid te activeren. Ze gelooft dat woorden niet alleen gedachten kunnen uitdrukken, maar ook nieuwe perspectieven kunnen openen en begrip tussen mensen kunnen vergroten. Mirjam zet zich gepassioneerd in voor het integreren van filosofie in het onderwijs en inspireert anderen om via gesprekken kinderen aan te moedigen tot diepgaand en reflectief denken.

Lees meer

Binnen de aanpak de Bibliotheek op school wordt een speciale lijn voor nieuwkomersonderwijs ontwikkeld. In het schooljaar ‘24-‘25 zijn negen bibliotheken met scholen in hun werkgebied aan de slag gegaan om te onderzoeken op welke manier de Bibliotheek samen met het nieuwkomersonderwijs een stimulerende (meertalige) leesomgeving kan creëren.

Marloes zal tijdens deze sessie vertellen over deze pilot en zal de hiervoor ontwikkelde titellijsten voor een meertalige collectie. We gaan kijken hoe de boeken kunnen worden ingezet bij burgerschapsonderwijs aan de hand van verschillende thema's en we gaan aan de slag met enkele werkvormen. 

 

Marloes Robijn, specialist leesbevordering en meertaligheid bij Stichting Lezen

tot
tot
Lees meer

Tijdens deze lezing gaat auteur Pim Lammers in op het thema 'diversiteit'. Hij toont verschillende voorbeelden van hoe het thema in zijn werk naar voren komt en geeft antwoord op de vraag waarom het eigenlijk zo belangrijk is: 'Kinderboeken die diversiteit tonen geven jonge lezers een spiegel én een venster: een spiegel om zichzelf in te herkennen, een venster op de wereld van anderen.' Hij laat daarnaast zien dat kinderboeken een belangrijke rol spelen bij de vorming van identiteit, want: you can't be what you can't see.

 

Pim Lammers (1993) is schrijver en dichter. Begin 2017 verscheen zijn debuut Het lammetje dat een varken is (illustraties: Milja Praagman). Het prentenboek werd bekroond met een Zilveren Griffel en daarmee werd Pim de jongste Griffel-winnaar in de geschiedenis van de prijs. Inmiddels heeft hij verschillende titels op zijn naam staan, waaronder een groot aantal kinderboeken over gender-, familie- en seksuele diversiteit. In 2022 ontving hij voor zijn inspanningen voor een diverser kinderboekenlandschap dan ook een van de eerste Boer Boris Premies.

tot
tot

Sessies

Lees meer

Schrijven is een manier om wie jezelf bent te verbinden met de wereld om je heen.

Op het moment dat je gaat schrijven moet je keuzes maken over de inhoud van de boodschap die je wilt overbrengen. Dat betekent keuzes maken in hoofd- en bijzaken en argumenten verzamelen. 

Op deze wijze draagt het schrijven van teksten bij aan leren over zaakvakken, maar ook bij perspectief en empathie. Juist deze zaken dragen bij aan burgerschap.

Tijdens de workshop krijg je theorie over hoe dit werkt en ook inspiratie waarmee je de volgende dag in de klas aan de gang kan gaan.

Margreet Mulder-Gorter MSc is onderwijskundige met een enorme passie voor jezelf uiten via taal en werkt als senior onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs.

Lees meer

In deze sessie krijg je korte flitspresentaties van inspirerende voorbeelden van collega's die werken aan taalonderwijs gekoppeld aan burgerschapsdoelen.  Hoe geef je handen en voeten aan de wettelijke burgerschapsopdracht en welke kansen liggen er voor de verbinding met je taalonderwijs?

Elske Mars is directeur van basisschool Oostenwind in Raalte. Een school waar leerlingen op leeravontuur gaan: ze ontdekken, onderzoeken en leren in samenhang via hun aanpak Sociaal Ontwerpend Leren (Tom Oosterhuis). Op de Oostenwind staat het onderwijs in burgerschap niet los, maar het is  op een natuurlijke wijze verweven in alle vakgebieden. Want samenleven leer je niet vanzelf. Dat vraagt om dialoog, oefening, vertrouwen én betrokkenheid.

Rinskje Braaksma staat voor groep 7 en 8 op de drietalige school Dr. Theun de Vriesskoalle, een school waar CLIL (Content and Language Integrated Learning) een grote plek verovert. Hierbij worden de verschillende talen (ook Frysk en Engels) geïntegreerd aangeboden met het zaakvakonderwijs. Rinskje vertelt hoe aandacht voor burgerschap in deze context een plaats gekregen heeft in het curriculum, in bijvoorbeeld hun activiteiten rondom identiteit en religie. Leerlingen wonnen zelfs een prijs: ze maakten een inclusieve feest- en gedenkdagenkalender, waarbij zij een verbeterplan hebben gemaakt voor het vieringenbeleid van hun school om het nog inclusiever te maken.
Luister en stel je vragen in deze interactieve sessie!

 

Rinskje Braaksma is bovenbouwleerkracht op de Dr. Theun de Vriesskoalle in Feanwâlden (Friesland) en taal- en meertaligheidscoördinator op haar school en binnen haar bestuur (Stichting ROOBOL).

Elske Mars is schoolleider bij Oostenwind: Visiegedreven leider | Verbindt strategie met realiteit | Creatief én logisch | verbinding creëert| 

Lees meer

In de zomer van 2025 worden de definitieve conceptkerndoelen voor burgerschap gepubliceerd – een belangrijke stap richting wettelijke verankering. Maar waarom zou je wachten? Veel scholen gebruiken de conceptkerndoelen nu al als inspiratie voor de invulling van hun burgerschapsonderwijs. In deze workshop ontdek je hoe je burgerschap en taalonderwijs op een betekenisvolle manier kunt verbinden. Wat houden de conceptkerndoelen burgerschap precies in? Wat is de achterliggende gedachte? En vooral: hoe geef je er concreet vorm aan in jouw lespraktijk? Met behulp van gesprekskaarten met prikkelende vragen ga je samen aan de slag om (les)ideeën te ontwikkelen waarin taal en burgerschap samenkomen.

Luuk Kampman heeft een achtergrond als lerarenopleider maatschappijleer en werkt sinds vier jaar bij SLO als curriculumontwikkelaar voor het voortgezet onderwijs. Hij is betrokken bij de ontwikkeling van de kerndoelen burgerschap die in het voorjaar van 2024 in concept zijn opgeleverd. Daarnaast werkt hij voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs aan de actualisatie van de examenprogramma’s van maatschappijleer en maatschappijwetenschappen.

tot
tot