Programma
In de gemeente Eindhoven zijn de afgelopen periode onderzoekswerkplaatsen gedraaid om de warme overdracht po-vo voor meertalige leerlingen te optimaliseren. Tijdens de presentatie vertelt Mara over het tot stand komen van de onderzoekswerkplaats en hoe ze aan de slag zijn gegaan. Daarnaast zal ze de belangrijkste uitkomsten delen.
Mara Rooijmans is werkt als docent Nederlands en regisseur meertaligheid (taalcoördinator) op het Stedelijk College Eindhoven. In haar werk houdt ze zich bezig met alles wat met taal en de meertalige leerlingen te maken heeft. Van 2022 tot 2024 werkte Mara mee aan de ontwikkeling van de conceptexamenprogramma’s Nederlands, als lid van de vakvernieuwingscommissie Nederlands.
Jongeren die op school Standaardnederlands leren, gebruiken buiten de klas vaak andere vormen van Nederlands. Misschien is Nederlands van huis uit niet hun moedertaal, kallen ze plat, tarpen ze straattaal, of yappen ze in andere jongerentaal. Hun taalgebruik is bovendien continu in ontwikkeling. Via de nieuwe conceptkerndoelen en -eindtermen voor het schoolvak Nederlands kunnen leerlingen meer vakinhoudelijke kennis verwerven over taalvariatie en talige identiteit(en). Maar hoe kun je op een zinvolle manier aandacht besteden aan bijvoorbeeld dialecten en jongerentaal? In dit webinar laat Kristel zien hoe je taalvariatie vanuit verschillende perspectieven kunt belichten, hoe dit het taalbewustzijn van leerlingen kan vergroten, en hoe je taalvariatie kunt koppelen aan taalvaardigheden. Ook vertelt ze over het recent opgerichte Meertens Jongerenpanel.
Kristel Doreleijers is postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Linguïstiek en Taalvariatie van het Meertens Instituut (KNAW). Ze promoveerde aan Tilburg University op dialectvariatie in Noord-Brabant en houdt zich nu vooral bezig met taalvariatie (op sociale media), jongerentaal en taalkunde in het onderwijs. Ze is een van de Faces of Science van de KNAW en de oprichtster van profielwerkstuktaalkunde.nl en taalonderzoekjezo.nl. Daarnaast is Kristel coördinator van de redactie taalkunde van het Vakdidactisch handboek van WODN (Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands).