Workshopleider: Anneke Noteboom (SLO)

Hoe kun je formatief evalueren een plek geven in je dagelijkse rekenlessen? Met welke speelse werkvormen en open vragen kun je het leren rekenen van, voor en met leerlingen inzichtelijk maken? Welke feedback is hierbij effectief en constructief, welke feedback juist niet?

We bespreken het formuleren van goede leerdoelen en succescriteria voor en met leerlingen en het effect van het stellen van goede rekenvragen, die leerlingen aanzetten tot vertellen hoe ze denken en redeneren. Leerlingen kunnen veel zelf en zijn gemotiveerd om hun leren mee te sturen.
In voorbeelden uit de praktijk ziet u hoe leerlingen het leren (en onderhouden) van de basisvaardigheden rekenen zelf ter hand nemen, meer zelfvertrouwen krijgen, gemotiveerder en beter zijn geworden.

Er is in deze workshop veel ruimte voor uitwisseling en discussie. U gaat terug naar school met praktische suggesties en tips die u de volgende dag meteen in de rekenles kunt inzetten en waarmee u ook uw collega's kunt inspireren.

Doelgroep: leraren, rekencoördinatoren, intern begeleiders, schoolleiders

Tijd en locatie

    • vol