Workshopleiders: Pepijn Dousi en Mandy van der Linden (Bureau ICE)

In het basisonderwijs staat de brede ontwikkeling van de leerling centraal. Vaak zien we in de praktijk dat vooral de meetbare vaardigheden voor taal en rekenen met scores in beeld worden gebracht en met leerlingen en ouders worden besproken. Vaak zijn scores moeilijk te gebruiken om het leerproces gericht te sturen of te stimuleren. Om een leerling goed te kunnen volgen in zijn/haar ontwikkeling helpt het gebruik van toetsen en instrumenten die betrouwbaar in beeld brengen waar de leerling zich bevindt in het leerproces. Daarbij zijn niet alleen rekenen en taal, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen van belang voor hoe de leerling zich kan ontwikkelen.

In deze workshop nemen we u mee hoe inzicht in de brede ontwikkeling van het kind als uitgangspunt het geven van feedback, feed-up en feed-forward kan ondersteunen. Dat doen we aan de hand van de uitgebreide talentkaart van de IEP Advieswijzer waarmee de leerkracht samen met de leerling het verhaal achter zijn/haar scores op de verschillende onderdelen kan laten zien. De talentenkaart levert op deze manier niet alleen (eind)scores op, maar geeft vooral effectieve feedback/-up over hoe het kind zich tot dan ontwikkeld heeft en verder zou kan ontwikkelen. Het toetsmoment vormt dan niet meer het eindpunt, maar juist het startpunt van het leren.

Doelgroep: leraren bovenbouw, bovenbouwcoördinatoren, intern begeleiders, schoolleiders

Tijd en locatie

    • vol