Workshopleiders: Dr. Kelly Beekman (Lector Onderwijsexcellentie Primair Onderwijs, HZ University of Applied Sciences) en Wouter Vermeule (Leraar groep 3, Docent Onderwijskunde & kenniskringlid Lectoraat Onderwijsexcellentie Primair Onderwijs, HZ University of Applied Sciences)

In het basisonderwijs is er in toenemende mate aandacht voor toetsen die het leren stimuleren: Formatief evalueren. Formatief evalueren als effectieve instructie en evaluatiestrategie heeft als doel leerlingen te ondersteunen in het leerproces. Het heeft niet alleen een groot effect op de leeropbrengsten van de leerling, ook geeft het inzicht in de wijze waarop leerdoelen bereikt kunnen worden. Hierdoor kunnen leerling bovendien expliciet ondersteund worden in de ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden; vaardigheden waarmee zij hun leerproces kunnen ondersteunen en bijsturen.

Formatief evalueren kan ingezet worden bij leerlingen van verschillende leeftijden, met verschillende capaciteiten en mogelijkheden. Hoe kan formatief evalueren zo ingezet worden dat het effectief bijdraagt aan het leerproces van jonge leerlingen? Wat zijn de effecten van formatief evalueren op het vaststellen van uitdagende en haalbare leerdoelen? Wat is de invloed van feedback hierop? En wat vraagt dat van de leerkracht?
Deze vragen zijn onderzocht in de groepen 3 van basisschool de Wissel te Vlissingen. In deze workshop nemen we u graag mee in de interessante bevindingen van dit onderzoek, en bieden we u praktische handreikingen om formatief evalueren direct in te zetten in uw onderwijspraktijk.

Doelgroep: leraren onderbouw, onderbouwcoördinatoren, intern begeleiders, schoolleiders

Tijd en locatie

    • 1 van 20 plaatsen beschikbaar
  • Kelly Beekman

    Lector Onderwijsexcellentie Primair Onderwijs, HZ University of Applied Sciences
  • Wouter Vermeule

    Leraar groep 3, Docent Onderwijskunde & kenniskringlid Lectoraat Onderwijsexcellentie Primair Onderwijs, HZ University of Applied Sciences