Sessies

Lezing: Motiverend voortgezet lezen (Audrey Machielsen) (VOL)

Technisch leren lezen is een technisch vak. Door een kwalitatief goed aanbod kunnen veel kinderen leren lezen. Door vanaf jonge leeftijd de nadruk te leggen op motiverend lezen en het betrokkenheidsaspect van het lezen, vergroot je het plezier en werk je tevens aan het vergroten van de woordenschat, kennis van de wereld en leer je kinderen vanuit betrokkenheid de teksten te willen begrijpen. Tijdens het aanvankelijk leesproces wordt alleen gebruikt wat ten dienste staat van het leren lezen. Voortgezet technisch lezen wordt bereikt door de leerlingen jaarlijks ongeveer 25 leeftijdsadequate boeken te laten lezen. Er wordt dus geen methode gebruikt. Kinderen kiezen deze boeken zelf, en leerkrachten ondersteunen de kinderen bij dit keuzeproces en bij het ontwikkelen van de eigen leesvoorkeur. Leerlingen sluiten lessen af met boekenbabbels en boekreclames om elkaar aan te steken in hun enthousiasme over een boek. Leerkrachten stralen leesplezier uit en lezen zelf ook tijdens de leesles.

 

Audrey Machielsen is senior innovatie- en organisatieadviseur bij de CED-groep. Ze heeft ruime ervaring in primair onderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs onder andere op het gebied van opbrengstgericht werken bij technisch lezen.

Sprekers

  • Audrey Machielsen

Workshop: Effectief begrijpend leesonderwijs (Heleen Buhrs)

De tekst centraal!

Op vrijwel alle basisscholen in Nederland worden lessen begrijpend lezen gegeven. Begrijpend leren lezen is een belangrijk vak binnen het onderwijscurriculum. De nadruk in het begrijpend leesonderwijs wordt tegenwoordig vooral gelegd op het aanleren en ontwikkelen van leesstrategieën. Uit onderzoek blijkt deze gekozen aanpak niet effectief. De strategieën worden als doel op zich gezien en de inhoud van de tekst wordt vergeten.  In deze workshop wordt ingegaan op de vraag hoe je als leerkracht en binnen school effectief begrijpend leesonderwijs kunt realiseren.

 

Heleen Buhrs werkt als leerkracht po op de Alan Turingschool in Amsterdam. De Alan Turingschool is een van de vier winnaars van de Scholenwedstrijd en opende haar deuren in september 2016. Daarnaast heeft zij een artikel geschreven voor JSW over effectief begrijpend leesonderwijs. Dit artikel is hier te vinden. http://www.jsw-online.nl/2017/07/03/gratis-artikel-over-effectief-begrijpend-leesonderwijs/

Sprekers

  • Heleen Buhrs

Workshop: In gesprek over de visie op taalonderwijs | Curriculum.nu (OT Nederlands)

In het traject Curriculum.nu buigen vanaf maart 2018 130 leraren, zo’n 20 schoolleiders en ruim 80 scholen zich over de vraag wat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs moeten kennen en kunnen. Voor 9 leergebieden, waaronder ook taal/Nederlands. In verschillende stappen beantwoorden de teams de vraag wat leerlingen zouden moeten kennen en kunnen, wat er tot het onderwijscurriculum zou moeten behoren. De ontwikkelteams werken vier keer drie opeenvolgende dagen samen in zogenaamde ontwikkelsessies. De eerste sessie is 14 tot 16 maart. Tijdens deze sessie buigt het OT zich over hun visie op het taalonderwijs. Op de netwerdag dag delen we graag de opbrengst van deze sessie met de leden van het Landelijk Netwerk Taal. Kun jij je vinden in deze visie? Welke feedback of aanvullingen heb je nog? Praat mee tijdens deze interactieve sessie!

Zie: https://curriculum.nu/nederlands

 

Joanneke Prenger werkt als leerplanontwikkelaar taal in het basisonderwijs bij SLO. Zij is betrokken bij diverse projecten voor het taalonderwijs en ondersteunt vanuit SLO het Ontwikkelteam Nederlands binnen Curriculum.nu. Vanuit SLO is ze ook hoofdredacteur van het tijdschrift MeerTaal, tijdschrift over taalonderwijs op de basisschool.

 

Sprekers

  • Ontwikkelteam Nederlands