Succesvolle lezers zijn betrokken lezers. Betrokken lezers zijn allereerst gemotiveerd om te lezen: ze steken energie in lezen, omdat ze lezen leuk, interessant of belangrijk vinden. Daarnaast lezen ze bewust en actief, dat wil zeggen: ze houden in de gaten of ze teksten nog begrijpen en ze grijpen in als ze iets niet meer snappen. Ze kunnen daarbij bovendien varen op hun kennis van de wereld. In mijn lezing ga ik in op de vraag hoe leesmotivatie, leesweerstand en leesangst een rol spelen in de leesvaardigheid van (taalzwakke) leerlingen en hoe leesmotivatie effectief bevorderd kan worden. Ook ga ik in op het leesproces en de rol die voorkennis en woordenschat daarin spelen en op de rol van leesstrategieën. Ik bespreek onder waarom woordenschat juist voor meertalige leerlingen van belang is en waar effectieve instructie in leesstrategieën van afhankelijk is.

 

Roel van Steensel is namens Stichting Lezen bijzonder hoogleraar Leesgedrag aan de Vrije Universiteit Amsterdam en universitair docent Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam